Stéphane Bissières is composer and New Media artist. He lives and works in Paris and Bordeaux, France.

His creation is a reflection on our relationship to technology and on the forms of hybridization of the living. He is interested in the concrete representation of data and more generally in the materialization of virtuality in order to translate the brutal and profound transformations that society undergoes, but also to provoke wonder and questioning in the observer, to give him the feeling of being a witness.

Influenced by the minimalists, his sound or kinetic creations explore the repetition of the motif to influence the perception of time and space.

Stéphane Bissières draws his inspiration from mathematical models and the observation of their expressions in nature.

He transposes musical writing mechanisms to his kinetic creations by considering this writing in the form of algorithms rather than scores. He thus develops a generative approach to explore the notion of artificial life by building dynamic systems capable of generating infinite variations with a recognizable common character, such as a genetic code.

He exhibits (among others) at the Museum of Contemporary Art in Shenzhen, at the Nuit Blanche in Paris, during the Némo Biennale at 104 in Paris, etc.

Stéphane Bissières est compositeur et artiste Nouveaux Media. Il vit et travaille en France, à Paris et Bordeaux.

Sa création est une réflexion sur les formes d’hybridation du vivant et notre relation à la technologie. Il s’intéresse à la représentation concrète des données et plus généralement à la matérialisation du virtuel afin de traduire les transformations brutales et profondes que subit la société, mais aussi pour provoquer l’émerveillement et l’interrogation chez l’observateur, pour lui procurer le sentiment d’être un témoin. 

Influencées par le courant minimaliste, ses créations sonores ou cinétiques explorent la répétition du motif pour influencer la perception du temps et de l’espace.

Stéphane Bissières trouve l’inspiration dans les modèles mathématiques et l’observation de leurs expressions dans la nature, il transpose des mécanismes d’écriture musicale à ses créations cinétiques en envisageant cette écriture sous forme d’algorithmes plus que de partitions. Il développe ainsi une approche générative pour explorer la notion de vie artificielle en construisant des systèmes dynamiques capables de générer d’infinies variations avec un caractère commun reconnaissable, tel un code génétique.

Il expose notamment au musée d'art contemporain de Shenzhen, à la Nuit Blanche de Paris, lors la Biennale Némo au 104 à Paris, etc.

Exhibitions (selection) : Biennale Nemo (Le 104 Paris), Nuit Blanche (Paris), Contemporary art museum de Shenzhen (Chine), The Exchange Gallery, Falmouth (UK), Station Beirut (Liban), galerie Plateforme (Paris), Le Cube (Issy), Domaine National de Saint Cloud, etc.


Concerts (selection) : Festival de Cannes, Solidays, Trocadéro (Paris), Petit Palais (Paris), Nouveau Casino (Paris), Cité des Sciences (Paris), Nuit Blanche (Brussels, BE), Moscow Arts center (RU), Plug (Sheffield - UK), Amber (San Francisco - USA), The Grand (Oakland - USA), Modern (Vancouver - CA), etc.