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HUMAN LIKES

Digital art, 2016

webcam, computer, projector

Human likes is an audiovisual interactive and performative dispositive using Augmented Reality to create link between strangers. The interaction is based on a face detection device used to design a visible interface between different observers.

Beyond the playful side, it is about the ambiguity of a video surveillance society which one can hardly escape, with data extraction everywhere. It is about computer vision and how we are seen by the machine. Simply observe to enter the network and be interconnected in realtime to other observers.

The projected image is a video mirror. The device detects the faces of the spectators and interconnects them in real time, following their movements. Every observer enters the network and becomes a participant of the installation. It creates link between strangers while playing of the ambiguity of a self-surveillance society which one can hardly escape. Never alone, the individual is seen as a sum of data connected to those around him.

In 2021 this installation gave rise to the creation of a new form : DISTANCES

Human Likes est un dispositif interactif et performatif qui utilise la Réalité Augmentée pour créer du lien entre des individus. L’interaction est basée sur un système de reconnaissance faciale pour tisser un réseau visible entre les différents observateurs. Les spectateurs se réunissent naturellement face au dispositif en petits groupes éphémères et imprévus, et s’organisent de façon autonome en micro performances dont ils sont acteurs en présence de l'artiste.

Au delà de l’aspect ludique, elle parle aussi de l’ambigüité d’une société où la vidéo surveillance se banalise, avec des extractions de données invisibles mais omniprésentes. L’observateur qui croise le "regard" caméra entre dans le réseau et devient acteur. Il suffit de détourner le regard pour se déconnecter mais le spectateur devenu partie intégrante du dispositif à son insu peut ressentir le trouble d'une interface Homme / Machine à l'initiative de l’ordinateur. Jamais seul, l’individu est perçu comme une somme de données connectées à celles de son entourage. 
Selon le contexte, le dispositif peut donner lieu à une performance audiovisuelle.

En 2021 cette installation a donné lieu à la création d'une nouvelle forme : DISTANCES

Selection of exhibitions :

Shenzhen Museum of Contemporary Art - China, Nuit Blanche, Paris - FR , Onepoint, Paris - FR, The Exchange Gallery - Penzance, UK, Falmouth University - UK, Fabrika, Beirut - Lebanon, Happy Cube Day, Issy les Moulineaux - FR, Folie Numérique, Paris - FR, THSF - Toulouse - FR, Photophore,Tremblay FR, Journées du Patrimoine, Chaville - FR, Fééries Nocturne, Chamron FR, etc.

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